Körkort B för personbil

Körkort B är det vanligaste körkortet i Sverige och det ger innehavaren behörighet till att köra personbilar. För att få ett körkort ställs vissa krav. Det är för att göra det säkrare i trafiken och undvika olyckor. De som tar sig fram på vägarna ska vara medvetna och trafikutbildade personer.

För att kunna få ett körkort så måste man först och främst ha ett körkortstillstånd. Tillståndet får man genom att fylla i och skicka in en blankett, ”Körkortstillstånd med hälsodeklaration”, till Transportstyrelsen. De kontrollerar sedan så att man uppfyller kraven som ställs på en körkortsinnehavare. Det handlar om personliga och medicinska förhållanden. Anses man som en lämplig förare så godkänner de ansökan.

Blanketten kan man beställa här https://etjanster-kk.vv.se/BlankettBestallning.aspx på Vägverkets hemsida. Den kommer hemskickad tillsammans med ett inbetalningskort. Om man inte betalar det så blir man inte prövad.

Vidare gäller det, för att kunna få körkort, att man har fyllt minst 18 år, är permanent bosatt i Sverige alternativt att man har studerat här i minst ett halvår. Man ska även ha genomgått en riskutbildning. Tidigare var riskutbildningen känd som halkkörning men sedan november 2009 är den tvådelad och innehåller nu även ett teoretiskt moment som handlar om alkohol, droger och trötthet i trafiken.

Om man har tagit sig såhär långt i körkortsprocessen så är det kanske bara det viktigaste kvar. De två proven. För att få körkort måste man ha avlagt ett godkänt teoriprov och ett godkänt körprov, mer känt som uppkörning.

Genom sin körkortsutbildning är både teori och praktik viktigt. Att bra sätt, som fungerar för de flesta, är att varva de båda ochövningsköra och läsa teori samtidigt. Då kan man koppla den teori man lärt sig till situationer i trafiken. Man kan välja om man vill utbilda sig på trafikskola eller om man vill göra det privat. Man kan även kombinera de båda alternativen. För att se hur mycket man kan och för att känna på vilken typ av frågor som kan komma så finns typfrågor online här.

Den praktiska delen, körandet, får man genom övning. Det finns en mängd olika situationer som man måste behärska som exempelvis att fickparkera, hitta dragläget i uppförsbacke och mängder av andra saker.

Övningsköra kan man göra både privat med en handledare eller genom en trafikskola. På trafikskolorna är de experter och vet vad som krävs för att klara av en uppkörning vilket är en fördel. För hitta en trafikskola i ditt närområde kan du använda vår sökmotor för trafikskolor.

Om man övningskör privat så behöver man ha en godkänd handledare. Handledaren klassas som förare vid övningskörningen och är ansvarig. För att handledaren ska bli godkänd så måste ni båda genomgå en introduktionsutbildning på åtminstone tre timmar innan man börjar övningsköra.

När man känner sig redo för att köra upp så kontaktar man Vägverket för bokning. Om man övningskör med en trafikskola så hjälper de till med bokningen när de tycker att man är redo.